Wednesday, December 22, 2010

penyakit susah nak tidur (insomnia)


assalamualaikum wbt..... 
hehe.... tepat jam 1.12 pagi aku mula menaip.... 
hehe... tu p0n nk bgtaw...... ^_~
semenjak dua menjak tiga menjak ni susah betul nak tid0.... 
huhu.... tetiba hari ni terdetik pula dalam hati nak share 
tentang penyakit susah nak tido ni atau lebih di kenali sebagai insomnia..... 
apakah aku termasuk dalam golongan ni? ke termasuk dalam 
golongan yg dh ketagih dengan facebook?  hah.... ni yg kita x taw..... haha....
tu pasal susah nak tido... haha.... 0k2... serius2.... huhu....  
kalau ada penyakit susah nak tido (insomnia) mungkin ada yang 
salah dari pola hidup kita... apalagi kalau kita ni pelajar.....  
ia akan mengganggu aktiviti kita di siang hari.... sebab apa? 
sebab jika penyakit ini berterusan ia akan membuatkan 
badan kita lemah dan tak bersemangat utk belajar.... 
macam aku..... time kat sekolah je mula la.... 
ramai gak cikgu dah tegur.... aku hanya mampu tersenyum je la.... hehe..... ^_^ 
0k2... sambung cerita tentang insomnia ni... dah taw belum insomnia ni apa? 
wah... mcm ckgu pulak..... haha..... baru tadi aku search tentang penyakit ni...... 
insomnia adalah gangguan tidur yg di tandai gejala-gejala seperti 
selalu merasa letih dan secara terus-menerus (lebih dari 10 hari) 
mengalami  sukar untuk tido.... selain itu,  yang sering terjaga 
di tengah malam dan sukar utk tido balik juga mungkin tergolong 
dlm golongan ini.... tips2 utk mengatasi insomnia..... 
guna tempat tidur hanya untuk tidur.... jangan sesekali melakukan 
aktiviti lain seperti membaca komik.... sebelum tido,  seelok2 nya 
jgn la minum kopi atau yg sme wktu dgn nya..... huhu.... 
apa2 pun.... insyaAllah aku tak de penyakit insomnia.... 
aku kalau nak tido berangan je dulu..... jap nnt tido la tu.... 
haha..... 0k2.... masa pun telah jeles ngn kita.... haha.... 
smpai di ini saja lah coretan ku utk hari ini.... hehe...... 
kalau ada silap dan salah, terkasar bahasa ke..... 
harap d maafkan...... ^_^ salam wbt......

3 comments:

  1. salam..hehehe..hmmm,insyaAllah..moga terpelihara~ amin ya rab... ^___^

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam.... insyaAllah.... amin.... barakaAllahu fik.... ^_^

    ReplyDelete
  3. hehe... senyum lak ye.... ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...